top of page

Blend of the Earth 

Klei uit de aarde, mineralen, oxides en zand zijn de ingrediënten van mij keramiek.

Ik creëer snel, ik wil de vaart zien, de beweging, de emotie.

Vervolgens droogt het een lange tijd voordat het in de oven op 1100 graden gebakken kan worden.

Het glazuur is de huid van keramiek.

Glazuren, oxides worden aangebracht om de vormen van snelheid en toevalligheid te versterken. Echter is dit een zeer tijdrovende tegenstelling tot het uiterlijk.

 

Edith Braak 1970

Vanaf mijn zesde jaar wilde ik pottenbakker worden, al had ik toen nog geen idee waarom. Het gaat om het creëren en klei is geweldig! Het is spannend om tegen de zwaartekracht in te werken en een uitdaging om glazuren en oxides te mengen, het voelt als toveren.

In het licht

Mijn thema “in het licht” komt uit de Griekse mythologie, het verhaal van Medusa. Daarin wordt verteld dat Medusa, een knappe jonge vrouw, in een donker gebied woonde. Ze kwam in het licht door te gaan werken in de tempel van Athene. Daar werd ze door Poseidon verkracht en  vervolgens gestraft met de slangen kroon. Ieder die haar aankeek veranderd in steen. 

Nu noemen we dat victim blaming, maar die term bestaat nog maar kort…. De vrouw is schuldig. Evenzo  Eva…. door haar moest toch immers het paradijs verlaten worden?

De man verdiend voor het zelfde werk nog steeds meer dan een een vrouw. Zijn mannen meer waard? Hoe kunnen wij veranderen? Hoe vast zitten de patronen ingeprent?

Daarom zet ik de vrouw “in het licht”. Wat voor mij in essentie vrouw is, in het kwetsbaarste.

Kunnen wij kijken zonder waardeoordeel? Wat zie ik? Wat doet het?

Natuur

De zee, het bos, de duinen zijn voor mij een grote inspiratie.

Hoe prachtig, hoe mooi, kwetsbaar en overweldigend tegelijk.

De kleuren , de rust en de liefde..... 

IMG_2935_edited.jpg
IMG_2533.jpg

CV

------------------------------------------------------

HOGESCHOOL VAN DE KUNSTEN

UvA
Kunstgeschiedenis en Culturele studies

Keramiek opleiding

Amsterdam klassiek Ballet

bottom of page